ForumAllmäntPro Evolution Soccer 2009

Pro Evolution Soccer 2009

#540 2009-05-13 14:45
AtbinVali

Sam, hur kan man förbättra denna comunnityn med att det spelas Pes 09 över nätet?
Meningen är ju att fler spelare lockas av att lira spelet, online och offline och inte tvärtom, som det har blivit.

Sen sista säsongen av Pes 6, har intresset dalat, skulle man dra en graf över detta, då skulle den nästintill bara peka rakt neråt. Hela ligan höll på att kollapsa redan under första säsongen utav Pes 08, och då var det ändå runt 5-6 divisioner. Säsong efter säsong har intresset fallit, fler avhopp innan och under säsongen, har lett oss till den sits som vi är i idag.

Att det finns ett fortsatt intresse för Pes 09, är ju självklart, det kommer förmodligen alltid finnas ett intresse oavsett stort eller litet. Men just i detta fall, VERKAR, intresset väldigt svalt, då det är ett visst antal personer som vill ha igång ligan åter igen. Även där är det utspritt, några från xbox, ps3 och pc vill få igång ligan igen, och det känns som om intresset är alldeles för litet, när den väl är så utspritt som den verkar vara.

Det jag vill säga är att man inte kan påverka positivt på en comunnity när det blir allt färre för varje säsong, istället finns risken att den påverkas negativt och mer spelare väljer att inte delta, just för att ligan är så pass inaktiv samt så fåtal spelare som deltar. Dessa aspekter påverkar, även om det inte är så tydligt. Hela iden med ett comunnity är ju att fler människor skall bli medlemmar, lära känna varandra, delta i de olika aktiviteterna, diskutera, etc. Helt enkelt känna en gemenskap, med de andra människorna som har samma intresse som en själv, och i detta fall, främst att lira Pes.

Det är detta som Pes 08/09 inte lyckats med över nätet, utan fått den motsatta effekten. Förut var det konstanta diskussioner, roliga matchrapporter, mer snack via Mirc, men allt detta har minskats drastiskt sen den nya Pes generationen kom in med 08/09. Nu när Alexander tog tag i det och satte igång Pes 6 ligorna åter igen, har man sett att aktiviteten ökat på sidan. Mer som skriver i forumet, mer folk i Mirc etc. Det har gett en smula positiv energi igen och lyft sidan lite från det mörka. Men vi är inte här för att diskutera Pes 6.

Det positiva vi kan se med Pes 09, är när folket lirar offline. Detta så kallade ”pesleague” har haft en positiv inverkan på Pes Sverige och sidan, det har även gjort så att man lärt känna nytt folk med samma intresse. Detta skulle jag kalla en positiv utveckling på vår community och inte när det spelas online och förlorar spelare varje säsong.

Jag tycker att vi skall hålla oss till pesleague när det gäller Pes 09 och avvakta med onlinespelandet, tills det nya spelet släpps. För jag tror och anser att lira Pes 09, inte skulle kunna hjälpa på något sätt, att denna communityin skulle utvecklas. Dock, skulle intresset vara högt, då ser jag inte det negativa i att starta ligorna åter igen, men tyvärr känns det inte att intresset är tillräckligt bland spelarna, jag kanske kan ha fel, men detta är vad jag tror!

Till Sam:

Citerar en bit från din text:

”Sen är det fortfarande din personliga åsikt Alex och varför ska du avgöra om det finns intresse eller inte? Det är väl upp till bevis om vi drar igång ligan.”

Jag tycker inte att Alexander på något sätt avgjort att det finns för få spelare för att dra igång Pes 09 ligorna igen. Det är skillnad på det man tror och anser, Alexander säger tydligt att han inte sett att intresset är stort. Det betyder inte att han har avgjort det, utan mer vad han tror, utifrån det han har sett.

Jag håller med Alexander på denna punkt fullt ut. Jag har heller inte sett att intresset skulle vara stort, jag har bara sett ett fåtal spelare som velat att ligan skulle startas igen och i nu läget känns det som om det inte är värt att starta upp ligorna igen, dock om det nu skulle visa sig att intresset var högt, så kommer självfallet ligorna startas igen.
Men då är det kanske dags och visa det mer?
#541 2009-05-13 15:03
Sam

Fortfarande så är det ännu en som inte vill delta i onlinespel med pes09 som kommenterar. Jag anser oavsett om det är bra eller dåligt online så ska valmöjligheten finnas att spela spelet i en liga då det är det senaste versionen. Även så ska pesligan vara någon form av officiell sida för Konamis pes och när man väljer bort senaste versionen av pes till förmån av en tidigare version ser man inte till helheten. jag förstår inte varför ni motsätter er att starta ligorna om ni ändå inte ska delta?

Sen är det ett beslut från admins om de vill ansvara för ligorna eller om någon annan ska vara ansvarig som jag med flera söker, inte ett tyst läge där inget är bestämt när vi ska vara ett seriöst community i Sverige.
#542 2009-05-13 15:23
bointus

Jag kan förstå admins som tappar intresset när administrationen av ligan tar mer tid i anspråk pga alla WO och alla konflikter som uppstår i 2009. Det är klart att det är lättare att driva en liga som spelar ett spel som man själv tycker om. Framåt för PES2009-intresserade Admins istället.
#543 2009-05-14 02:55
Eken

Ekunde: Måste man som somliga ha tusen ";)" efter ett skämt för att det inte ska misstolkas? Kanske det.
#544 2009-06-08 02:23
mart1n

Bara jag som fått in nån Telia reklam i spelet? t ex då matchen laddas och i repriserna
#545 2009-06-10 14:59
Terminator

Citering: "Bara jag som fått in nån Telia reklam i spelet? t ex då matchen laddas och i repriserna "

Jag har också fått reklam på spelet några gånger, det kan bero på att vi har telias bredband. Jag har läst någon nyhet förut och tror att det är så att bredbandsbolag har en mycket kunder som spelar tv-spel och vill nå utt med reklam. Jag tycker det är störande och borde tas bort.
#546 2009-06-10 15:09
Caniggia11

Administratör

Det är ett avtal KONAMI har skrivit med någon AD-Leverantör.
Går inte att göra så mycket åt.
#547 2009-06-19 18:48
Eken

Numera reklamerar försvarsmakten i mitt spel, hur desperata är människorna i det här landet?
#548 2009-06-23 15:05
Sebbe

Eken skrev:Numera reklamerar försvarsmakten i mitt spel, hur desperata är människorna i det här landet?

Jaså, vad reklamerar dom? :P
#549 2009-06-23 15:44
Caniggia11

Administratör

Sebbe. Ordmärkaren deluxe.
#550 2009-07-03 17:14
Eken

Hört talas om homonyma ord, Sebbe?

Skriv svar

Du måste vara inloggad för att skriva inlägg.

Senaste inläggen